Tags

, , , , , , ,

Recente luchtfoto van de stad Haarlem, genomen vanaf de Haarlemmerhout. In het midden de Oude Bavokerk, meert noordelijk de wijk Schoten
‘Haarlempjes (Vrij Nederland, 20 september 1998)
Hendrik Goltzius Duinlandschap bij Haarlem. Pen en bruine inkt. 1603 (Museum Boymans van Beuningen)

Ook “Haerlempjes” en  bleekvelden o.a. vanuit Heemstede geschilderd

foto van schilderij toegeschreven aan de Haarlemmer Jan Vermeer I (1628-1691) met zicht op Haarlem, 30 oktober 2018  geveild bij Christie’s in New York voor 11.250 dollar (geraamd op 6.000 tot 7.000 dollar)
Jan Vermeer de Oudere(1628-1691). Gezicht vanuit Heemstede naar Haarlem (Alte Pinakothek München)
Een gezicht op Haarlem vanuit Heemstede door Jan Vermeer II

Uit rond 1670 dateren diverse schilderijen van Jacob van Ruisdael met als titel “Gezicht op Haarlem”, waarvan algemeen wordt aangenomen dat de schilder eerst vanaf een duin schetstekeningen heeft gemaakt om vervolgens het schilderij in zijn atelier te vervaardigen. Deze panorama’s, ten dele van navolgers, worden tegenwoordig “Haerlempjes” genoemd naar de aldus gevonden vermelding in inventarislijsten van de stadsarchieven van Amsterdam en Haarlem. Ze waren in de 17e eeuw erg gewild, reden waarom er tegenwoordig minstens 15 maar wellicht nog 30 of meer – verspreid over de gehele wereld bewaard zijn gebleven. Tot voor kort werd in de literatuur algemeen aangenomen dat deze doeken met bleekvelden en gebouwtjes op de voorgrond en het silhouet van de Grote Bavo alsmede andere Haarlemse torens en molens aan de horizon allemaal vanaf een hoog duin in Bloemen-daal waren geschilderd.

Gezicht op Haarlem vanuit Bloemendaal door Jacob van Ruisdael, circa 1670 (Rijksmuseum Amsterdam). Joost Halbertsma schrijft: ‘Ruisdaels gezichten op de Haarlemse bleekvelden behoren tot de mooiste en geliefdste schilderijen uit zijn oeuvre. Gouden velden waarin het gebleekte linnengoed uitgestrekt als telexvellen ligt te drogen; de schilder kreeg er geen genoeg van. Die taferelen ogen idyllisch, maar hun geur was dat allerminst. Dat kwam door het maakproces. Het linnen werd gekookt in water en as en vervolgen gewassen in melkzuur. Hert aroma dat daarbij werd afgescheiden was zeker geen traktatie voor de neus. In de tentoonstelling heeft men deze lucht vermengd met die van gras en textiel. Ruikt naar kots en krijt’.
Jan Vermeer de Oude. Zicht op Haarlem (Louvre)
Jacob van Ruisdael: gezicht op Haarlem. Op 7 juli 2016 voor 1.538.500 Britse pond geveild bij Christie’s
van Ruisdael, Jacob; Panoramic View of Haarlem, Holland; City of London Corporation; http://www.artuk.org/artworks/panoramic-view-of-haarlem-holland-52179
wiel
Vooromslag van boek van Rein van der Wiel: Gezicht op Haarlem, 1987

Dat wil zeggen vanuit Bloemendaal of Overveen (achter de Kleverlaan) naar het noordwesten. Na historisch-geografisch en perspectivisch onderzoek heeft kunsthistoricus dr.P.Biesboer (1), ontdekt dat een aantal van deze ‘Haerlempjes’ vanuit het zuidwesten zijn tot stand gekomen. Dat wil zeggen in Heemstede waarbij we moeten denken aan het gebied rond Kennemeroord, waar in de 17e eeuw de zogeheten Trappenberg lag. Het boek “De Bleekvelden” van Jacob van Ruisdael in het Philadelphia Museum of Art is daar een voorbeeld van, evenals een soortgelijk werk in San Diego. Enkele schetstekeningen in het Haagse Museum Bredius zijn evident in Heemstede gemaakt. Daartoe kunnen intussen ook gerekend worden een werk van de kunstschilder Jan Vermeer II van Haarlem (1628-1691) in de collectie Thyssen Bornemisza (Madrid). Verder drie olieverfschilderijen met panorama’s van Haarlem door Jan van Kessel (1641/42-1680) in respectievelijk St.Petersburg (de Hermitage), Krakau (Kasteel Wavel) en Wenen (Galerie Friederike Pallomar).

Een 'Haerlempje' van Jacob van Ruisdael. Gezicht op bleekvelden van firma De Mol en zicht op huis Hartenlust. In de verte de oude Bavokerk van Haarlem. (foto Haboldt)
Een ‘Haerlempje’ van Jacob van Ruisdael. Gezicht op bleekvelden van firma De Mol en zicht op huis Hartelust. In de verte de oude Bavokerk van Haarlem. (foto Haboldt; in privé verzameling)
‘Haerlempje’ door Jacob Isaacsz. van Ruisdael (2018 geveild bij Sotheby’s)
Jacob van Ruisdael, Gezicht op Haarlem. (Verzameling Sir Harold Samuel, Wych Cross Place, Sussex)
Jacob van Ruisdael, Gezicht op Haarlem. (Verzameling Sir Harold Samuel, Wych Cross Place, Sussex)
De duinen en blekerijen rond Haarlem vanuit Bloemendaal. Schilderij door Jacob van Ruisdael, circa 1670 (Gemäldegalerie Berlin)
De duinen en blekerijen rond Haarlem vanuit Bloemendaal. Schilderij door Jacob van Ruisdael, circa 1670 (Gemäldegalerie Berlin)
Ruisdael
Jacob van Ruisdael: blekerijen in Bloemendaal met in de verte de Bavokerk in Haarlem. Circa 1668 (was in bezit van Noortman Kunsthandel Maastricht)
Gezicht op Haarlem met de bleekvelden; door Jacob van Ruidael. Stiftung Prof.dr.L.Ruzicka, Kunsthaus Zürich
Gezicht op Haarlem met de bleekvelden; door Jacob van Ruisdael. Stiftung Prof.dr.L.Ruzicka, Kunsthaus Zürich
Jan van Kessel III. Bleekvelden rond Haarlem Circa 1675-1680 (Hermitage, Sint Petersburg)
Litho uit 1828 naar een Haerlempje-schilderij van Jacob van Ruysdael, 1670
Litho uit 1828 naar een Haerlempje-schilderij van Jacob van Ruysdael, 1670
Vanaf het Spaarne zicht opHaarlem. In: Ampzing, 1628
Antonie van Waterloo (1609-1690), tekening van Bloemendaal met Haarlem in de verte (2018 geveild bij Sotheby’s)
van Everdingen, Allart; View of Haarlem; Paintings Collection; http://www.artuk.org/artworks/view-of-haarlem-31621
‘Dit grandioze panorama, waarin we Haarlem zien vanuit het noorden, werd door uitgever Horenbeek opgedragen aan de burgemeesters van de stad. De afgebeelde deugden bovenin zijn Voorzichtigheid en Standvastigheid (Prudentia en Fortitudo). De cartouche in de rechterbenedenhoek, waar de dedicatie door Samuel Ampzing te vinden is, bevat emblematische attributen, zoals het zwaard der gerechtigheid, aangeduid als “Sweerdt van Recht”. Zeven jaar later zou Ampzing zijn uitvoerige “Beschryvinge ende lof der stad Haerlem’ publiceren na daar al in 1616 een aanzet toe te hebben gegeven. In het gezicht op de stad zijn allerlei elementen uit het boek terug te vinden. De pregnant aanwezige ruïne van het Huis te Cleef links is een van de herinneringen aan het beleg van de Spanjaarden in de omgeving van de stad. Zoals in werkelijkheid ook herhaaldelijk gebeurde, worden de grillige resten vastgelegd door een tekenaar die in het centrum op de voorgrond zit, pal boven de signaturen van tekenaar, graveur en uitgever’ (J.van der waals. Prenten in de Gouden Eeuw. 2006)
De Hoflaan bij het Huis te Heemstede. Tekening van het beleefdheidbezoek in 1642 van de Britse vorstin Henriette Maria op weg naar Amsterdam aan Adriaan Pauw. Tekening door Simon Jacobsz. de Vlieger. In de verte is de Oude Bavokerk van Haarlem zichtbaar (British Museum)
Jan van Vianen, 1685. Ingekleurde prent, uitgegeven door Jan Tangens in Leiden. Zicht op de koopmanstad Haerlem. Vanuit het Spaarne, zeer breed weergegeven, in een cartouche rechtsonder vergeleken met de rivier de Tiber in Rome. Bovenaan het stadswapen Vicit Vim Virtus, [de moed heeft het geweld overwonnen] omgeven door putti ofwel engeltjes.
Gezicht op Haarlem vanuit de duinen. Vermoedelijk door Simon Jacobsz. de Vlieger (1611-1653) (Kon. Musea voor Schone Kunsten, Brussel) [of een tekening van Anthonie Waterloo].
Ingekleurde ets van gezigt op Haarlem vanuit Overveen met duinen en bleekvelden. Door J.C.Philips / J.de Beijer, 1762.
Gezicht vanuit de duinen van Bloemendaal; door Daniël Schellings, circa 1650. Links op de achtergrond de Grote of Sint Bavokerk te Haarlem met daarvoor de Hervormde Kerk van Bloemendaal en rechts het torentje van de hofstede Saxenburg en de omgeving van het latere Duin en Daal + Huys te Bloemendaal, vroeger Aelbertsberg genoemd. (uit: Ons Bloemendaal, zomer 2007 bijeen artikel van Wim Post over villapark Duin en Daal 100 jaar)
Coenraedt Decker. (1650-1685) Ingekleurde ets van Gezicht op Haarlem vanaf de duinen in Bloemendaal-Overveen (de Blinkert). In 1685 geplaatst in boek van J.van Westerhoven: Den schepper verheerlijckt in de schepselen, voorgestelt in zeven samenspraeken onder Somersche wandelingen dienende wijders tot lof van Haerlems vermaeckelijcke landsdouwen met koperen platen versiert. Van Deckers hand is ook de bekende prent Het beleg van Haarlem, opgenomen in verscheidene historiewerken, o.a. van Bor en Le Clercq.
Anoniem schilderij: bleekvelden aan de duinrand, Crayenest. In de verte de Bavokerk van Haarlem
Ferron
Vooromslag van Haarlemse roman ‘De walsenkoning’ van Louis Ferron. Amsterdam, De Bezige Bij, 1993
Haerlempje2
‘Haerlempje’ door Jan Vermeer II (Frans Halsmuseum Haarlem)
Jan van Kessel II:  Bleekvelden en de Bavokerk op de achtergrond
Haarl

                     ‘Gezicht naar Haarlem’ naar Jacob van Ruysdael door F.A.Milatz, 1795

‘Ruisdaels Gezicht op Haarlem in Zürich is een hoogtepunt in zijn oeuvre. Zoals in de meeste van Ruisdaels panorama’s beslaat de lucht meer dan twee-derde van het doek, maar de indruk van hoogte wordt hier nog versterkt door het verticale formaat en, nog sterker, door de opvallende rol die de geweldige, krachtig gevormde wolken spelen in de indrukwekkende hemel. Het uitzicht over het vlakke land veraf en hoog gelegen gezichtspunt. Hierdoor zijn de duinen, bossen en stukken land niet alleen kleiner van schaal, maar overlappen zij elkaar ook minder. De uitgestrekte bewolkte hemel lijkt nog groter en indrukwekkender door de verhouding ten opzichte van de details in het landschap. Meer dan de meeste andere ‘Haarlempjes’ kan men hier de uitgestrektheid ervaren van het land, dat er zeer gevarieerd uitziet door de nuanceringen van afwisselend donkere en lichte stroken tot aan de horizon toe’. (Uit: Seymour Slive en H.R.Hoetink: Jacob van Ruisdael. Meulenhoff/Landshoff, 1982). Vier tekeningen met panorama’s van Haarlem door Jacob van Ruisdaal van rond 1670

Jacob van Ruisdaal, Gezicht op Haarlem. Museum Bredius Den Haag
Jacob van Ruisdaal, Gezicht op Haarlem. Museum Bredius Den Haag
Jacob van Ruisdaal, Gezicht op Haarlem. Rijksprentenkabinet Amsterdam.
Jacob van Ruisdaal, Gezicht op Haarlem. Rijksprentenkabinet Amsterdam.
F.A.Milatz. Gezicht naar Haarlem, naar Jacob van Ruisdael, circa 1795

(1) P.Biesboer, Topographical Identifications for a Number of “Haerlempjes” by Jacob van Ruisdael. In: Shop Talk, studies of Seymour Slive. 1996. p. 36-39 + illustraties pp. 286-288. Een Nederlandse vertaling verscheen in de bundel “Textiel aan het Spaarne”, uitgegeven door de Textiel Commissie Nederland, Amsterdam, 1997.

Goyenpanorama

Panorama van Haarlem, blad uit een schetsboek van Jan van Goyen (1596-1656), van circa 1644

Jan van Goyen. Gezicht op het Haarlemmermeer. Aanwezig in het Metropolitan Museum in New York, manhatten. Daar geregistreerd als een gezicht op Haarlem met het Spaarne  (panorama vanaf een toren van het kasteel Heemstede), echter topografisch twijfelachtig.De twee torentjes in het midden zouden van het kasteel te Heemstede bedoeld kunnen zijn
Jan van Goyen. Gezicht op Haarlemmermeer en vergezicht op Haarlem, vergroot (Metropolitan Museum of Art, New York)
Dirk Decker te paard in de duinen van Overveen met in de verte bleekvelden en de Bavokerk (Fitzwilliam Museum Cambridge)
Haerlempje
Klaes Molenaer (1630-1676): winters landschap met Haarlem aan de horizon (Van Ham Kunstauktionen, 2017)
Gezicht op Haarlem vanuit de duinen. Tekening door Anthonie van Borssum (1644-1677) (British Museum)
Gezicht op Haarlem met op de voorgrond het Spaarne; door Jan de Vos (II) die leefde van circa 1615-1593 (Victoria and Albert Museum London)
Voorzijde van boek door Wim Post
Voorzijde van boek door Wim Post”‘De blekersfamilie Bijvoet in Bloemendaal.  Schilderij van J.van Kessel in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten te Brussel
Jan Vos (1639-1690) Gezicht op het Spaarne en Haarlem (Victoria and Albert Museum London)
Anthonie van Borssum: 17 de eeuwse pentekening met gezicht op Haarlem vanuit de duinen in Overveen. ongedateerd, tussen 1644 en 1677 (British Museum)
Paulus Potter (1625-164). Ets van twee paarden op een eilandje tussen Spaarne en het Haarlemmermeer. Rechts de torens van het Huis Te Heemstede en links in de verte de Bavokerk van Haarlem. Gedateerd 1652
Vergezicht op Haarlem vanuit Berkenrode. Johannes Leupenius, circa 1680 (Noord-Hollands Archief)
'Haerlempje' Anoniem schilderij uit de kring van Jacob Isaacsz. Ruisdael in 2012 geveild bij Christie's. Blekerij met gebouwen en op de achtergrond de Oude Bavokerk in haarlem.
‘Haerlempje’ Anoniem schilderij uit de kring van Jacob Isaacsz. Ruisdael in 2012 geveild bij Christie’s. Blekerij met gebouwen en op de achtergrond de Oude Bavokerk in Haarlem.
in 1999 verschenen postzegels, inclusief 1 van een Gezicht op Haarlem (vanuit Bloemendaal) door Jacob van Ruisdael
'Gezicht naar Haarlem', naar Jacob van Ruisdael; tekening van F.A.Milatz, circa 1795
‘Tusschen Overveen en Bloemendaal buyten Haarlem met gezigt op Haarlem met de bleekvelden’ naar Jacob van Ruisdael; tekening van F.A.Milatz, circa 1795 (N.H.A.)
Jan Vermeer van Haarlem (1628-1691) Duinlandschap en blekerijveld, vermoedelijk bij Santpoort. Circa 1675. (Frans Hals Museum Haarlem)
Jan Vermeer van Haarlem (1628-1691) Duinlandschap en blekerijveld, vermoedelijk bij Santpoort. Circa 1675. (Frans Hals Museum Haarlem)
Gezicht op Haarlem vanuit de duinen (Thyssen-Bornemisza Museum)
Gezicht op Haarlem vanuit de duinen (Thyssen-Bornemisza Museum)
Jan Vermeer van Haarlem (1) Gezicht op Haarlem vanuit de duinen. 1660 (Thyssen-Bornemisza Museum)
Jan Vermeer van Haarlem (1) Gezicht op Haarlem vanuit de duinen. 1660 (Thyssen-Bornemisza Museum)
van Kessel II, Jan; A Bleaching Ground outside Haarlem; National Trust, Felbrigg Hall; http://www.artuk.org/artworks/a-bleaching-ground-outside-haarlem-171318
van Kessel II, Jan; An Extensive Landscape with the Ruins of Brederode Castle, near Haarlem; National Trust, Hartwell House; http://www.artuk.org/artworks/an-extensive-landscape-with-the-ruins-of-brederode-castle-near-haarlem-217475
Zicht op Haarlem. Niet gesigneerd, Vermoedelijk naar A.Schelfhout (1787-1870) wordt 24 mei 2019 geveld bij Bubb Kuyper in Haarlem (Haarlems Dagblad, 22 mei 2019).
Bartholomeus van der Helst (1613-1670): portret van Hendrik Zegers van de Camp (Kamp) (ov. 1666), met zicht op Huis te Manpad. In de verte is de Oude Bavokerk van Haarlem zichtbaar. In het verchiet: Huis te Manpad of mogelijk de hofstede Crayenest. (RKD, iconografisch bureau)
Haerlem
Gezicht op Haarlem vanuit het zuiden. Schilderij vermoedelijk van Nicolaas (Claes) Molenaar. Het schilderij bevond zich in de collectie van bloemist en verzamelaar Hoog  en is geveild na zijn overlijden. Bevindt zich mogelijk in een particuliere verzameling. Het is een gezicht op Haarlem vanuit de duinenrij die op de plaats van de Dreef liep en is afgegraven later in de zeventiende eeuw. Het zand is voor bouwwerkzaamheden in Amsterdam gebruikt. Men ziet de Bavo en rechts de toren van de Bakenesserkerk en links de torens van de respectievelijk de Nieuwe Kerk en het Witte Heerenklooster. Er bevonden zich tussen de Hout en de duinenrij enige blekerijen (brief van Pieter Biesboer (Frans Hals Museum) aan Hans Krol, 14 augustus 2009).
Guillam du Bois (Dubois) 1623/1625-1680. Bleekvelden in de omgeving van Haarlem met de Bavokerk aan de einder
Haerlempje. Gravure naar Jan Vermeer door A.Krüger
Haerlempje. Gravure naar Jan Vermeer door A.Krüger
Romeyn de Hooghe (1645-1708) Gezicht op Haarlem vanaf de westzijde, 1688-89 (Teylers Museum)
Detail Romeyn de Hooghe Gezicht op Haarlem vanaf de westzijde. 1688/89
Vermeer
Jan Vermeer. Duinlandschap met zicht op Bavokerk (in 2007 geveild bij Galerie Koller in Zürich)
Uit de kring van Jan Vermeer van haarlem. Duinlandschap en in de verte de S. Bavo en het Spaarne. Schilderij in 1999 geveild in Londen voor 23.000 Britse pond.
Uit de kring van Jan Vermeer van Haarlem. Duinlandschap en in de verte de S. Bavo en het Spaarne. Schilderij in 1999 geveild in Londen voor 23.000 Britse pond.
Philips Koninck (1619-1688) Panorama met Haarlem in de verte (Statens Museum for Kunst, Kopenhagen)
Berckheyde.jpg
Gerrit Berckheyde: Gezicht op Haarlem uit omstreeks 1690
van de Velde, Adriaen; Kolfers on the Ice near Haarlem; The National Gallery, London; http://www.artuk.org/artworks/golfers-on-the-ice-near-haarlem-114585
Gezicht op Haarlem vanaf het Spaarne naar Dirk Dalens (British Museum)
Claes Hals. Gezicht op Haarlem vanuit de duinen (3e kwart 17e eeuw) (Twenthe Museum)
Haarlem vanuit de duinen bij Bloemendaal door Roelant Roghman (tussen 1612 en 1637) (British Museum)
Pentekening vanuit de duinen bij Overveen met gezicht op Haarlem door Anthonie van Borssum, tussen 1644-1677 (British Museum)
Reijer Claesz. Suijcker: Gezicht op Haarlem, 1624. (Frans Hals Museum)
Reijer Claesz. Suijcker: Gezicht op Haarlem, 1624. (Frans Hals Museum)

Gravure van Cornelis van Noorde (1731-1795. uit 1764: Haarlem aan de Westzijde vanaf Bloemendaal met de Bavo in de verte. (druk J. Enschedé)
Cornelis van Noorde / Jan Bosch. Gezicht vanaf de Blinkert in Bloemendaal op de stad Haarlem. 1763
Baan.jpg
De Stad Haarlem even na de belegering van de Baanzijde (Haarlemmerhout, rechts de Grote Houtpoort) te zien op een tekening van Hendrik Tavenier uit 1778 (N.H.A.)
van Wieringen, Cornelis Claesz.; Ships in a Squall on the Haarlemmer Meer; The Ashmolean Museum of Art and Archaeology; http://www.artuk.org/artworks/ships-in-a-squall-on-the-haarlemmer-meer-142944
breed

Breed gezicht op Haarlem; door Albert Cuyp (1620-1691). Tekening in Teylers Museum Haarlem

Gezicht op Haarlem vanuit het noordoosten met in het midden de Bakenessertoren en rechts de Grote Bavo. Tekening van Albert Cuyp omstreeks 1660. (NHA)
Paul Potter ets van een eilandje met 2 paarden (waarvan 1 hinnikend)  nabij het Haarlemmermeer met rechts de torens van het Huis te Heemstede en links in de verte de Oude Bavokerk. Gedateerd 1652
croos
Anthony Janszoon van der Croos (1606-1665) : Ruïne van Brederode met de Bavokerk in Haarlem aan de horizon
Anthonie Waterloo (1609-1690) Duinlandschap Bloemendaal met rechts in de verte de Oude Bavo
Goyen
Jan van Goyen, 1646, Zicht op Haarlem met de Bavokerk vanuit het Haarlemmermeer. In het midden is de vuurbaak zichtbaar en rechts daarvan de twee torens van het kasteel in Heemstede. Olieverfdoek op doek, sinds 1871 in bezit van het Metropolitan Museum in New York.
Noort1
J.J.van Goyen: gezicht op het Haarlemmermeer met in de verte de Bavokerk. 1647. (Schilderij was in bezit van Noortman Gallery: Maastricht-London) RKD-iconografisch bureau.
Haerlem.jpg
De ‘Haarlemmer-meer” naar J.van Goyen
Aquarel van A.Rademaker (1675-1735). Op de voorgrond een eel van de blekerij van het latere Hoogsigtenburg bij Brederode. In het centrum de ruïne van Brederode, rechts de hofstede Velserend. Aan de horizon zijn vaag de contouren van de St.Bavokerk in Haarlem te zien. (NHA).
Scan1309

Bleekvelden achter Santpoort ten Noorden van de Ruïne van Brederode. Begin 19e eeuw. Aquarel door A.Rademaker (1675-1735)

bleekvelden
Bleekvelden romdom Haarlem; door Pieter Post, 1694 (Frits Lugt collectie Parijs)
Jan van Kessel: bleekvelden rond Haarlem (Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, Brussel)
Anthonie van Borssum (tussen 1647 en 1677): Gezicht op Haarlem vanuit de Bloemendaalse duinen. Pentekening en aquarel (Brits Museum Londen)
Bleekvelden rond Haarlem; door van van Kessel II (1654-1708)
Bleekvelden rond Haarlem Jan van Kessel II

Vier werken van Anthony  Janszoon van der Croos (1606/07 – 1662/1663)

van der Croos, Anthonie Jansz.; Landscape with the Ruined Castle of Brederode and a Distant View of Haarlem; Shipley Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/landscape-with-the-ruined-castle-of-brederode-and-a-distant-view-of-haarlem-35483
Anthony Jansz. van der Croos: Haarlem vanuit het Westen. Op de voorgrond het Spaarne. 1653. 
Vergezocht op Haarlem. 1650 door A.J.van der Croos (voorheen collectie Bernhard Houthakker)
Anthony Janszoon van der Croos (ca.1606-ca.1663): Zicht op Haarlem vanuit Crayenest, rechts Huis te Crayenest in Heemstede (Artnet)

===========

Zicht op Haarlem. Uit: Ludovici Guicciardi. 1613
Vincent Laurenszoon van der Vinne: gezicht op Haarlem (Morgan Library)
Jan van Goyen: zicht op Haarlem, mogelijk vanuit een toren van het kasteel Heemstede (Metropolitan Museum of Arts New York)
Graadt van Roggen (1867-1959) ets van gezicht op Haarlem naar Jacob van Ruisdael

===================================================

koper

Aanzicht van Haarlem. Kopergravure door Cornelis van Noorde. Uitgave van Johannes Enschede, 1764

de hofstede (Oud) Welgelegen aan de Dreef In haaaarlem door Honas Zeuner, 1776, afgebroken voor de bouw van ‘Welgelegen’ in 1784 voor Henry Hope. Op de achtergrond de Bavokerk.
Decker
De Engelse Bloemendaler Dirck Decker als ruiter gekleed te paard in de duinen van Bloemendaal-Overveen. Hij was de zoon van koopman en bleker Cornelis Decker en vader van Matthijs (Matthew) Decker. Op de achtergrond de blekerij van zijn vader en in de verte de oude Sint Bavokerk van Haarlem (schilderij in het Fitzwilliam Museum te Cambridge, in 1671 vervaardigd door Jan Andrea Lievens). Over ‘Een Engelse Bloemendaler’ publiceerde Anneke Tjan-Bakker een artikel in ‘Ons Bloemendaal’22e jaargang, nummer 4, winter 1998, p.8-13.
Gerit Jan Michaelis (1775-1857): Gezicht op Haarlem . Pen en aquarel. Op achterzijde van tekening in Teylers Museum staat: ‘Van DuinenDaal [=Bloemendaal] op Haarlem te zien’.
een gezicht op Haarlem; door Paetz-Spierli, circa 1835 (Baedecker)
Gezigt op de stad Haarlem genomen van Bloemenheuvel tusschen Overveen en Bloemendaal. Litho (zogenaamde ‘koffieprent’) uit 1863, mogelijk van C.C.A.Last
haarlem
Vergezicht op Haarlem door Johannes Josephus van Mulken (1796-1879)
John Constable, 1820, ‘Haerlempje’ naar Jacob van Ruisdael (Dulwich Picture Gallery)
18de eeuwse aquarel met voorstelling van een ruiter op een landweg bij Haarlem met de Bavokerk op de achtergrond
Tekening door Gerrit Jan Schouten uit omstreeks 1839 genomen vanaf de Belvedère op Groenendaal, eigendom van de Brits-Nederlandse familie Hope richting Haarlem. Huizen aan de Zandvaart, met in de verte de Sint Bavokerk (Mellon Art Collection, Yale University, New Haven, USA)
‘Gezicht op Haarlem vanaf het Zuider Buitenspaarne. gouache toegeschreven aan Dirk Verrijk , circa 1780 (Invalable, 2021)
mulken
Bovenstaand doek met gezicht op Haarlem uit 1853 van J.J.van Mulken is enige tijd geleden geveild
Willem Vester (1824-1895) Koeien in de water nabij een vaart. Aan de horizon de oude Bavokerk in Haarlem
Omgeving Haarlem (Bloemendaal-Overveen) met de Bavokerk aan de horizon. Afbeelding op zijde uit eerste helft van de negentiende eeuw (Catawiki)
Gezicht vanaf Kraantje Lek in Overveen op Haarlem. Tekening van Abraham Johannes Cowenbergh Jzn. (tussen 1826 en 1844) (Amsterdam Museum)
Bloemendaal
Ets van Rembrandt (1651) : de duinen bij Bloemendaal met zicht op de buitenplaats Saxenburg en aan de horizon Haarlem
Bloemendaal1
Tekening van de duinen bij Bloemendaal met aan de horizon de skyline van Haarlem
Gezicht van de Blinkert/Kraantje Lek op Haarlem. Tekening door Abraham Johannes Couenberg, tussen 1828 en 1844 vervaardigd (Amsterdam Museum)
Herman Numan. Gezicht vanuit Boekenrode naar Haarlem met in de verte de Bavokerk. 1795
Wintergezicht vanuit Heemstede met in de verte de oude Bavo kerk. Tekening van Andreas Schelfhout (Amsterdam Museum)
Tekening van Aert Schouman (1710-1792) uit circa 1750 van blekerijen te Overveen, met gezicht op Haarlem (NHA).
Tekening van Aert Schouman (1710-1792) uit circa 1750 van blekerijen te Overveen, met gezicht op Haarlem (NHA).
Numan
Hendrik Numan: gezicht naar Haarlem vanuit Boekenrode in Aerdenhout-Heemstede. 1795 [of J.A.Lutz, circa 1815]
Gezicht op Haarlem vanuit Heemstede. (Kollar Auktionen Zürich, 2019)
F.A.Milatz (1764-1908) Gezicht vanuit Overveen, Bloemendaalse weg, met bleekvelden en de Oude Bavo in de verte(Noord-Hollands Archief)
Hendrik Spilman, circa 1750, Gezicht op de Oude Bavo vanuit het Zuider Buitenspaarne
Schelfhout
Andreas ‘Andries’ Schelfhout. (1787-1870). Panoramisch landschap met het stadssilhouet van Haarlem en de ruïne van Brederode. Gesigneerd en gedateerd 1855. (Simonis & Buunk)
Landschap rond Haarlem; door Andreas Schelfhout, 1839 (Victoria en Albert Museum Londen)
Tekening van een gezicht op Haarlem vanaf de duinen; door Pierre Louis Dubourcq (1815-1873) (Kröller-Müller Museum)
Schelfhout
Andreas Schelfhout (1787-1870): Panoramisch gezicht op Haarlem en de ruïne van Brederode. Tekening in zwart krijt. Rijksmuseum Amsterdam
Jacobus Offermans. Gezigt op Haarlem van de duinen. Litho, circa 1830
zicht op Haarlem vanuit de duinen. Jan Hendrik Weissenbruch (1824-1903) (Metropolitan Museum of Arts, New York)
Destree, Johannes Joseph; Haarlem from the Dunes; Manchester Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/haarlem-from-the-dunes-204852
sch
Moderne ‘Haerlempje’ in navolging van Ruisdael door Andreas Schelfhout (1787-1870), 1851 (Museum Boymans van Beuningen).
Schelfhout.png
Andries Schelfhout: vergezicht op Haarlem, 1847
J.H.W.Hoedt (1825-1868).Vergezicht op Haarlem. Met rechts de stoomtrein Amsterdam-Haarlem (Catawiki, 2020)
haerlempje
Pieter George Westerberg (1791-1879): gezicht op Haarlem vanaf de duinen bij Overveen
Zicht op Haarlem. Door P.L.F.Kluyver (1816-1890)
J.H.Weissenbruch, Gezicht op Haarlem
J.H.Weissenbruch, Gezicht op Haarlem (detail) (collectie gemeentemuseum Den Haag)
Pieter Lodewijk Franciscus Kluyver (1816-1900): In de duinen bij Haarlem met Oude Bavo op de achtergrond
Pieter Lodewijk Franciscus Kluyver (1816-1900): In de duinen bij Haarlem met Oude Bavo op de achtergrond
Nog een 'Haerlempje' van Andreas Schelfhout, 1845
Nog een ‘Haerlempje’ van Andreas Schelfhout, 1845
Gezicht op Haarlem vanuit de duinen door Willem Vester (1824-1895), in 2008 bij Christie's Amsterdam geveild voor 13.727 euro
Gezicht op Haarlem vanuit de duinen door Willem Vester (1824-1895), in 2008 bij Christie’s Amsterdam geveild voor 13.727 euro
Molen ten noorden van Haarlem, 1845, door Arnoldus Johannes Eymer (1803-1863) Teylers Museum
Gezicht op Haarlem, ets door Graadt van Roggen, 1891
Willem Vester: duingezicht vanuit Heemstede met Haarlem (de Oude Bavo) aan de horizon. Schilderij dat op 25 mei 2015 is geveild bij Christie’s in Amsterdam voor 22.500 euro.
Haerlempje
J.van Ruisdael: gezicht op de ruïne van Huis ter Kleef en Haarlem (Musée Jacquemart-André, Institut de France, Parijs)
Gezicht op Haarlem vanaf het Wilhelminaduin; door Gerrit Haverkamp (Museum Dordrecht)
Panorama van Haarlem vanaf het Noorder Buiten Spaarne. Schilderij door Hendrick Cornelisz. Vroom (circa 1562-1640)
Panorama van Haarlem vanaf het Noorder Buiten Spaarne. Schilderij door Hendrick Cornelisz. Vroom (circa 1562-1640)
Opnamedatum: 2010-03-03
Slag op het Haarlemmermeer; gravure door Daniël Veelwaard naar een schilderij van H.C.Vroom en tekening van J.G.Waldorp
gezicht
‘Gezicht op Haerlem’ Ets van Jan van der Velde naar Pieter Molijn, 1621 (Rijksmuseum Amsterdam)
Gezicht op Haarlem vanaf het Haarlemmermeer waar 29 maart 1575 een 'zeeslag' plaatshad tussen de Hollandse en Spaanse vloot. In opdracht van het stadsbestuur maakte H.C.Vroom een schilderij van dit historische tafereel (Rijksmuseum Amsterdam)
Gezicht op Haarlem vanaf het Haarlemmermeer waar 26 mei 1573 een ‘zeeslag’ plaatshad tussen de Hollandse vloot van de watergeuzen + prinsgezinden en een Spaanse vloot onder leiding van Bossu. De Spanjaarden met minder schepen maar beter georganiseerd versloegen de Hollanders.  In opdracht van het stadsbestuur van Haarlem een halve eeuw later vervaardigd.maakte H.C.Vroom een schilderij van dit historische tafereel. Op de achtergrond de Bavokerk en links het Haarlemmeerhout, rechts het kasteel Ter Cleeff, dat in handen van de Spanjaarden was (Rijksmuseum Amsterdam)
Gezicht op het Spieringmeer met in de verte de Bavokerk in Haarlem
Aquarel van P.Gabriël (1828-1903) Gezicht op Haarlem met de Bavokerk vanuit het Haarlemmermeer
Etsje van Poppe Damave met een gezicht op Haarlem in de verte. Uit: 'Ick ging op eenen morgen al door den Aerden-Hout'. Haaelem, Carlinapers, 1981.
Etsje van Poppe Damave met een gezicht op Haarlem in de verte. Uit: ‘Ick ging op eenen morgen al door den Aerden-Hout’. Haarlem, Carlinapers, 1981.
Gezicht vanaf de Brouwersvaart naar de stad. Door Cornelis van Noorde. 1767 (NHA)
vinkenbaan
In de duinen van Bloemendaal met links een vinkenbaan en in de verte Haarlem met de Oude Bavokerk. Gravure van P.Barbiers III (1772-1837) naar een tekening van Hendrik Meijer  (NHA)
De stad Haarlem vanaf het Noorder Spaarne te zien. Ets van Antonie Cardon (1772-1813) naar een tekening van Augustus Claterbos.
’t Spaarndam ziende naar Haarlem’. Aquarel van Jordanis Hoorn (1753-1833), gedateerd 1774.
John Carr (1802): Gezicht op de Oude Bavo vanaf de Leidsevaart.

Ets van P.Fouquet/F.W.Musculus. Circa 1760-1770. Duinlandschap met Haarlem aan de horizon

===================================================

'Blekerijen door den Houdt' door Claes Janszoon Visscher, circa 1607
‘Blekerijen door den Houdt’ door Claes Janszoon Visscher, circa 1607
Bleekvelden bij de Haarlemmerhout onder Heemstede. Gravure door Cl. Jsz. Visscher, 1607
Bleekvelden bij de Haarlemmerhout onder Heemstede. Gravure door Cl. Jsz. Visscher, 1607
Blekerij buiten Haarlem bij de duinen van Santpoort door Claes Janszoon Visscher, 1607 (N.H.Archief)
Blekerij buiten Haarlem bij de duinen van Santpoort door Claes Janszoon Visscher, 1607 (N.H.Archief)
Bleekveld in de omgeving van Haarlem. Schilderij door Antonie van Borssom (1630-1677) (2016 geveild bij Sotheby’s)
Panorama van Haarlem uit 1613 door L. Guicciardini met aan de zuidzijde van de stad bleekvelden afgebeeld
Panorama van Haarlem uit 1613 door L. Guicciardini met aan de zuidzijde van de stad bleekvelden afgebeeld
Gezicht buyten Haarlem bij de Brouwersvaart te Overveen. ‘Na ’t leeven geteekent door J.Groll Anno 1753′ Gewassen pentekening.
Bleekveld p[ een schilderij door Jan Brueghel (II) de Jonge (1601-1678)
Bleekveld op een schilderij door Jan Brueghel (II) de Jonge (1601-1678)
Linnenblekerij in omgeving Haarlem op een tekening van G.van Eeckhout
Linnenblekerij buiten Haarlem op een tekening van Gerbrand van den Eeckhout (1621-1674)
Jan van Kessel (1641-1680): Duinlandschap met bleekvelden omgeving haarlem (Poesjkin Museum Moskou) (RKD)
Jan van Kessel (1641-1680): Duinlandschap met bleekvelden  (Poesjkin Museum Moskou) (RKD)
Gezicht vanuit de duinen rondom Haarlem, mogelijk Santpoort, met blekerij. Jan Vermeer van Haarlem, circa 1675 (Frans Hals Museum)
Gezicht vanuit de duinen rondom Haarlem, mogelijk Santpoort, met blekerij. Jan Vermeer van Haarlem, circa 1675 (Frans Hals Museum)
Duinlandschap met bleekveld door Jan Vermeer van Haarlem I
Duinlandschap met bleekveld door Jan Vermeer van Haarlem I
Bleekveld te Heemstede. Naar schilderij van W.Molenaer, circa 1680. Vroeger in bezit van de heer J.M.C.Hoog
Bleekveld te Heemstede. Naar schilderij van Molenaer, (tweede helft 17e eeuw). Vroeger in bezit van de heer J.M.C.Hoog Mogelijk Klaas (Nicolaas) Molenaer (1626/1630-1676), broer van Jan Miense Molenaer?
Van Klaes (Claes) Molenaer is met zekerheid bovenstaand schilderij van het strand met vuurtoren in Zandvoort (The Hoogsteder Exhibition of Dutch Landscapes, 1991, p.88-89). Van deze kunstenaar bestaat ook een doek van het stand met vuurtoren in Scheveningen.
Jan Miense Molenaer. Bleekveld met in de verte de Bavokerk Haarlem
Jan Miense Molenaer. Bleekveld met in de verte de Bavokerk Haarlem
Coenraad Decker (1651-1685). Gezicht op Haarlem vanaf de duinen. Ets uit 1685
Coenraad Decker (1651-1685). Gezicht op Haarlem vanaf de duinen. Ets uit 1685
Een blekerij aan de duinrand van Haarlem, Crayenest Heemstede, Anoniem schilderij uit tweede helft 17e eeuw, Frans Hals Museum
Een blekerij aan de duinrand van Haarlem, Crayenest Heemstede, Anoniem schilderij uit tweede helft 17e eeuw, Frans Hals Museum
Schilderij van Thomas Heeremans, circa 1641 tot 1699. Hij was vanaf 1664 lid van het Sint Lucasgilde te Haarlem. Voorstelling van blekers aan het werk in de omgeving van Haarlem.
Schilderij van Thomas Heeremans, circa 1641 tot 1699. Hij was vanaf 1664 lid van het Sint Lucasgilde te Haarlem. Voorstelling van blekers aan het werk in de omgeving van Haarlem.
Kleerbleek bij Haarlem op een 17e eeuws schilderij
Kleerbleek bij Haarlem op een 17e eeuws schilderij
Bleekveld met de Oude Bavo van Haarlem op de achtergrond (uit: Jacob Cats. Alle de wercken. Herdruk 1712 met illustraties van Adriaen van de Venne (circa1587/1589 – 1662) (ontvangen van Kees Smit, Utrecht)

Bovenstaande llustratie komt uit een vers van Jacob Cats, uit: Invallende gedachten, XXXIV Op ’t gesichte van een kreupel met sijn krucke sich beschermende:

‘Een man die kreupel was, quam met beswaerde schreden –   Omtrent een bleyckers hof al sachtjens aengetreden; – Hij sagh het aerdigh tuygh, hij sagh het linnen aen,- En wiert met een belust wat dieper in te gaen: – Maer hy en had’ bykans het hecken niet ontsloten, – Daer komen tegen hem veel honden uytgeschoten, – Fel, vinnigh, ongesint, verhit op menschen bloet; – Het schynt dat hy terstont haer proye wesen moet. – De man was eerst verbaest, want hy was sonder wapen, – Oock wist hy deromtrent geen steenen op te rapen:; – Wat staet hem dn te doen? hy nam syn houten kruck, – Die was hem als een swaert, en dient hem tot geluck. – Hy dreyght, hy wenckt, hy schermt, hy doet de rekels wycken, – Tot dat’et yemant hoort, en uyt bestont te kijcken; – Siet, wat den man gebeurt: ten waer sijn kreupel been – (Na ick het stuck begrijp) hem bleef’er heden geen: – Hy lage nu gevelt, en in het stof gesmeten, – Sijn leden opgescheurt, syn kuyten afgebeten; – Sijn neus( ’t kon zijn) mismaeckt, sijn wangen afgeruckt, – Of wel, hy are doot en in het graf gedruckt. – Hoe vremt, almachtigh Godt! hoe vremt zijn uwe wegen! – Uw’ roede menighmael die wort ons enckel zegen; – Ghy straft ons aen het lijf op dat de waerde ziel – Niet in swaer verdriet, of de dood en  viel.’  

Pagina, uit: Jacob Cats, Ouderdom, Buytenleven en Hof-gedichten op Sorgh-Vliet, 1655/1656.

In een 19e eeuwse heruitgave van de gedichten van Jacob Cats  bezorgd door Johannes van Vloten, is een illustratie opgenomen van een bleekveld met links een man met een blekershoos, in het midden twee blekersvrouwen aan het werk en rechts de man met krukken die zich verdedigt tegen bloedruikende honden, vervaardigd door Johan Wilhelm Kaiser.
Landschap met bleekveld door Roelof Janszoon de Vries, circa 1670
Landschap met bleekveld door Roelof Janszoon de Vries, circa 1670
Blinkert.jpg
Gezicht vanaf het duin de Blinkert in Bloemendaal-Overveen op Haarlem. Gravure door T.Koning uit 1809, uit: ‘Reizen door een groot gedeelte van Zuid-Holland gedaan in de  jaren 1807 en 1808 door H.Potter. Amsterdam, C.L.Schleijer, 1809.
Anonieme schildering van een blekerij, circa 1735. Vermoedelijk een voorstelling van blekerij 'Garenlust', gelegen in buurtschap de Dompvloed bij Overveen. Op de achtergrond zien we van rechts naar links de Hervormde Kerk van Bloemendaal, hofstede Hartenlust en de koepel van huis 'de Beek'
Anonieme schildering van een blekerij, circa 1735. Vermoedelijk een voorstelling van blekerij ‘Garenlust’, gelegen in buurtschap de Dompvloed bij Overveen. Op de achtergrond zien we van rechts naar links de Hervormde Kerk van Bloemendaal, hofstede Hartenlust en de koepel van huis ‘de Beek’
Schilderij van 'Bleeklust' in Heemstede (buurtschap de Glip) door J. Mensing, 1737
Schilderij van ‘Bleeklust’ in Heemstede (buurtschap de Glip) door J. Mensing, 1737
Jan de Beyer, tekening van linnen- en garenblekerijen te Overveen, 'te zien van de hooge duinen agter de Kleeverlaan'.1746
Jan de Beyer, tekening van linnen- en garenblekerijen te Overveen, ‘te zien van de hooge duinen agter de Kleeverlaan’. 1746
Gezigt op de stad Haarlem en de Gaaren-Linnen Blekerijen te Overveen. 1750. Gravure van J.C.Philips naar een tekening van Jan de Beijer (1746).
Gezigt op de stad Haarlem en de Gaaren-Linnen Blekerijen te Overveen. 1750. Gravure van J.C.Philips naar een tekening van Jan de Beijer (1746).
Schoten
Gezicht vanuit Schoten op de stad Haarlem, door Cornelis van Noorde (1731-1795), 1766
Gezicht op Haarlem vanaf de strandwal van Bloemendaal. Tekening van F.A.Milatz, circa 1800
Gezicht op Haarlem vanaf de strandwal van Bloemendaal. Tekening van F.A.Milatz, circa 1800
Gezicht op Haarlem (?) op linnen geschilderd, 2e helft 19e eeuw
Schoorsteenstuk met voorstelling van de blekerij van Bijvoet aan de Korte Kleverlaan uit eind 18e eeuw.
Schoorsteenstuk met voorstelling van de blekerij van Bijvoet aan de Korte Kleverlaan uit eind 18e eeuw.
'de Bleekerijen buiten de Zijl-poort van de Singel te zien, (in verso) de bleekerijen op de Nieuwe Singel te zien, bij de Zijlpoort. Tekening van Cornelis van Noorde uit 1761.
‘de Bleekerijen buiten de Zijl-poort van de Singel te zien, (in verso) de bleekerijen op de Nieuwe Singel te zien, bij de Zijlpoort. Tekening van Cornelis van Noorde uit 1761.
'Gezigt van de garenbleekerijen, aan de Nieuwe Cingel' Naar C. van Noorde. 1762
‘Gezigt van de garenbleekerijen, aan de Nieuwe Cingel bij ’t Gaarenkooker Sluisje’ Naar C. van Noorde. 1762
Tekening uit 1777 door Hendrik Tavenier van blekerij Gehrels aan het Binnenpad Overveen
Tekening uit 1777 door Hendrik Tavenier van blekerij Gehrels aan het Binnenpad Overveen
Dreigende wolken boven Haarlem. Vanuit de Kennemerduinen geschilderd door Andries Schell (1782-1847). Februari 2019 te veilen bij Onder de Boompjes in Leiden
Schilderij van Willem Vester: ’t Clooster Heemstede met in de verste Oude Bavokerk in Haarlem (april 2018 geveild bij Notarishuis Arnhem)
Gezicht op de Haarlemse Bavo vanuit de Bloemendaalse duinen en bleekvelden. Anoniem, eerste helft 19de eeuw
Johannes Graadt van Roggen (1879-1961) Zicht op Haarlem, ets uit 1891
Anton Karssen (*1945) Gezicht op Haarlem vanaf het ijs
Ets van Poppe Damave. Te vinden in de bibliofiele uitgave ‘Ick gingh op eenen morgen al door den aerden-hout’. Haarlem, Carlinapers, 1981. Aan de horizon de Sint Bavokerk in Haarlem. In deze uitgave is nog een tweede ets van Poppe Damave opgenomen. met duinen, een water met daarin een zeilbootje.
Een moderne Haarlempje. Foto met vergezicht over Lindenheuvel in Bloemendaal op de Bavokerk in Haarlem.Uit een artikel van Wim van Luyken in Ons Bloemendaal , Overveen, lustrumnummer 3, herfst 1997. Deel van foto is een afdruk van een glasnegatief uit een collectie glasnegarieven van Klaas Kornaat., afgedrukt door Harm Botman
Overzicht van de blekerij van Gehrels in Overveen in 1864. Naar P.A.Schipperus
Overzicht van de blekerij van Gehrels in Overveen in 1864. Naar P.A.Schipperus
Gehrels

De blekerij van Gehrels in Overveen, overgebracht naar het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem

De lijnwaadblekerij 'Bleeklust' van de weduwe Louis Gunst in Heemstede, de Glip, op een tekening (tevens latere steendruk) van Joseph Charles uit 1797
De lijnwaadblekerij ‘Bleeklust’ van de weduwe Louis Gunst, geboren Catharina Vlek, in Heemstede, de Glip, op een tekening (tevens latere steendruk) van Joseph Charles uit 1797. In 1811 ging het bedrijf failliet, nadat al rond 1800 achteruitgang was geconstateerd.
Bleeklust van de Wed. Louis Gunst. Tekening eind 18e eeuw (N.H.A.)
Bleeklust van de Wed. Louis Gunst. Tekening eind 18e eeuw (N.H.A.)
Aquarel van Joseph Charles: de lijnwaadpakkerij van de weduwe Anthonie Charles in de Frankestraat Haarlem, 1796
Aquarel van Joseph Charles: de lijnwaadpakkerij van de weduwe Anthonie Charles in de Frankestraat Haarlem, 1796
Landschap met bleekvelden bij Bennebroek/De Glip. Op de achtergrond het Haarlemmermeer. Tekening van Daniël Kerkhoff uit 1817 (Teylers Museum)
Landschap met bleekvelden bij Bennebroek/De Glip. Op de achtergrond het Haarlemmermeer. Tekening van Daniël Kerkhoff uit 1817 (Teylers Museum)
19e eeuwse gravure van een blekerij rond Haarlem
19e eeuwse gravure van een blekerij rond Haarlem
Ets van een (lijnwaad)bleker van Jan Luyken uit 1694
Ets van een (lijnwaad)bleker van Jan Luyken uit 1694
De Bleeker; door Cornelis van Noorde (1731-1795), in 'Konstige Figuuren' (met Bijbelspreuk)
De Bleeker; door Cornelis van Noorde (1731-1795), in ‘Konstige Figuuren’ (met Bijbelspreuk)
Glasschilderijtje van blaker Gerrit Dirksz de Munck, 1658
Glasschilderijtje van de Heemsteedse bleker Gerrit Dirksz de Munck, getrouwd met Jannetje Dominikus van Leeuwen 1658
Voorbeeld van een blekershoos. De Historische Vereniging Heemstede Bennebroek bezit een unieke historische hoos
Voorbeeld van een blekershoos. De Historische Vereniging Heemstede Bennebroek bezit een unieke historische hoos
Artikel uit de Heemsteder van 29 mei 1996 over schenking van een antieke blekershoos
Artikel uit de Heemsteder van 29 mei 1996 over schenking van een antieke blekershoos

Andere gezichten op Haarlem

Kopergravure van gezicht op Haarlem uit het noorden door Daniel Meisner (1585-1625), uitgegeven in Neurenberg, 1678
Kopergravure van gezicht op Haarlem uit het noorden door Daniel Meisner (1585-1625), uitgegeven in Neurenberg, 1678
Vue de la ville de Harlem en Hollande, G.B.Probst uitg., F.B.Wernher del. Vogelvluchtgezicht op de stad met rechts de trekvaart Haarlem-Amsterdam en links het Zuider Buiten Spaarne. In 1729 bracht Wernher een bezoek aan Holland en vermoedelijk is toen de tekening ontstaan,.
Vue de la ville de Harlem en Hollande, G.B.Probst uitg., F.B.Wernher del. Vogelvluchtgezicht op de stad met rechts de trekvaart Haarlem-Amsterdam en links het Zuider Buiten Spaarne. In 1729 bracht Wernher een bezoek aan Holland en vermoedelijk is toen de tekening ontstaan.
Kopergravure van Gezicht op Haarlem. Uit: Jan van Westerhoven, De Schepper verheerlijkt in zijn schepselen, 1737.
Kopergravure van Gezicht op Haarlem. Uit: Jan van Westerhoven, De Schepper verheerlijkt in zijn schepselen, 1737.
Gezicht op Haarlem over de Brouwersvaart, getekend door Cornelis van Noorde in 1767.
Gezicht op Haarlem over de Brouwersvaart, getekend door Cornelis van Noorde in 1767.
Gezicht op Haarlem vanaf de Leidsevaart nabij buitenplaats Zwanenburg door Cornelis van Noorde, 1767. Later was hier de kwekerij van de firma Van Tubergen.
Gezicht op Haarlem vanaf de Leidsevaart nabij buitenplaats Zwanenburg door Cornelis van Noorde, 1767. Later was hier de kwekerij van de firma Van Tubergen.
Panoramisch duinlandschap met zicht op Oude Kerk in Haarlem, toegeschreven aan A.Schelfhout (1787-1870) uit 1847. Vermoedelijk vanuit Santpoort geschilderd.
Panoramisch duinlandschap met zicht op Oude Kerk in Haarlem, toegeschreven aan A.Schelfhout (1787-1870) uit 1847. Vermoedelijk vanuit Santpoort geschilderd.
'Koffieprent' van 'Gezigt op Haarlem, vanuit Bloemenheuvel tussen Overveen en Bloemendaal'. 1863, litho door C.C.A.Last
‘Koffieprent’ van ‘Gezigt op Haarlem, vanuit Bloemenheuvel tussen Overveen en Bloemendaal’. 1863, litho door C.C.A.Last
Panorama Haarlem door G.C.Haverkamp (1872-1926). Ets uit circa 1910
Panorama Haarlem door G.C.Haverkamp (1872-1926). Ets uit circa 1910
J.van Ruisdael. View of Haarlem. (Rijksmuseum Amsterdam: Quartet 17th century Masters)
J.van Ruisdael. View of Haarlem. (Rijksmuseum Amsterdam: Quartet 17th century Masters)
De hofstede Saxenburg in 1651 geschilderd door Rembrandt (French & Co, New York). Uit: Ons Bloemendaal, nummer 2, jaargang 36, zomer 2012, p.20-21).
Vanaf het Kopje van Bloemendaal richting Haarlem, mei 2012. Foto Diederik Broekman, Kniphoog Fotogr@fie. (Ons Bloemendaal, jaargang 2, nummer 36, zomer 2012, p. 20-21)
Vooromslag van uitgave: Landschap is geen stilleven Frans Hals Museum. 2009 (Bevat tevens Ruisdael Fietstocht)