Portret op tijdschrift Godfried van het Godfried Bomans Genootschap met signatuur van Aleid Slingerland
Aleid
Geschilderd zelfportret( deel van affiche) 1971

IN MEMORIAM ALEID SLINGERLAND DIE VEELVULDIG GODFRIED BOMANS PORTRETTEERDE

Heemstede – Tweede Kerstdag 2010 overleed op 91-jarige leeftijd in Amsterdam de kunstenares Aleid Slingerland. Het grootste deel van haarleven woonachtig aan de Zandvoorterweg19 in Aerdenhout genoot zij in Zuid-Kennemerland vooral bekendheid als portretschilderes. Een levensportret. Aleid Slingerland, geboren Jansen, werd in op 23 februari 1919 te Sommelsdijk op het (voormalig) Zuid-Hollandse eiland Goeree-Overflakkee. Zij volgde rond 1936 een opleiding aan de Academie van Beeldende Kunsten in Rotterdam waar toenmalig hofschilder Herman Mees haar meest inspirerende leermeester was. Dankzij hem specialiseerde zij zich in portretschilderen maar zij ging uit ontspanning ook landschappen, gebouwen en bloemen schilderen. Aanvankelijk was zij modetekenares voor ‘Cinderella’, destijds een geïllustreerd tijdschrift voor de vrouw. Zij tekende, schilderde in olieverf, en vervaardigde ook veel aquarellen. In 1948 trad zij te Bloemendaal in het huwelijk met Jo Slingerland, een bloembollenexporteur die zij vaak op zijn reizen vergezelde. In hun huis aan de Zandvoorterweg beschikte zij over een eigen atelier op zolder. Daar bleef zij wonen tot vanwege een afnemende gezondheid ongeveer acht jaar geleden opname in een verpleeghuis in de hoofdstad volgde. Portretten in traditioneel-figuratieve stijl vervaardigde zij in opdracht, vaak ook van bekende personen zoals prinses Juliana, Godfried Bomans, Harry Mulisch, Adriaan Roland Holst, Anton Pieck, Leonard Bernstein, Martine Bijl, Sigrid Koetse, Jan Retel, Donald Jones, Neelie Smit-Kroes. Verder drie van de vier zonen van prinses Margriet toen deze nog klein waren, welke kinderportretten in de muziekkamer van het Loo tot stand zijn gekomen. Een portret van koningin Beatrix werd aangekocht door de gemeente Haarlemmermeer, de beeltenis van de Bergense dichter Roland Holst is in 1976 aangekocht door de provincie Noord-Holland voor plaatsing in het Provinciehuis. Van talrijke kinderen uit onze regio zijn in de loop van de tijd op verzoek van de ouders portretten gemaakt. Tevens zijn verscheidene taferelen uit Zuid-Kennemerland aan het doek toevertrouwd. O.a. in Vogelenzang, Bennebroek vanaf de Zandlaan en van nabij de Ringvaart, het hofje Van Verschuer Brants in Bennebroek, Mariënweide, Elswout, katholieke kerk in Overveen, molen bij Vijfhuizen, Hollandse luchten over Heemstede etc. Een waterverf uit 1992 van het goed getroffen Hervormde Kerkje van Bennebroek is in 2004 aangeschaft voor de atlas van het Noord-Hollands Archief. Over Groenendaal sprak ze eens: “Bij het begrip Groenendaal denk ik steeds weer aan Godfried Bomans die mij eens zei: ‘Wat heerlijk ook dat wij hier mogen wonen en alles binnen handbereik hebben!”Ook voor mij is Groenendaal een begrip door de schilderstukken die ik in de omgeving aan de Vrijheidsdreef heb mogen maken.” Inspiratie vond Aleid Slingerland op reizen naar Zweden, Finland en Sicilië. In 1981 had een geslaagde tentoonstelling plaats van voornamelijk Finse aquarellen in het Kurhaus te Scheveningen.

In 1969 opende Godfried Bomans de eerste solo-tentoonstelling van Aleid Slingerland (links op de foto). Rechtsonder staat de dichter Adriaan Roland Holst
Tijdens een diner Aleid Slingerland tussen Adriaan Roland Holst en Godfried Bomans
Foto door Aleid Slingerland-Jansen gemaakt in 1965 met Godfried Bomans, dochtertje Eva en rechts echtgenoot Jo Slingerland (die van beroep bloembollenexporteur was)

Gedurende jaren zestig tot tachtig van de vorige eeuw is haar werk diverse malen geëxposeerd in Finland en in de gemeentehuizen van Bennebroek en Bloemendaal. De openingen werden steeds verricht door autoriteiten als Godfried Bomans, mr. O.W.A.Baron van Verschuer, Barend Biesheuvel en J.L.Janssen van Raay. Achttien portretten van Godfried Bomans Aleid Slingerland leerde Godfried Bomans kennen via de sociëteit Teisterbant en in het Haarlemse café ‘Het Goede Uur’ en direct was er een hechte band.  Tot zijn plotse overlijden op achtenvijftigjarige leeftijd in 1971 was de schrijver een regelmatige bezoeker van het echtpaar Slingerland en poseerde hij de laatste jaren van zijn leven meestal op vrijdagmiddag  voor de kunstenares. “Echt poseren deed hij niet, je zou kunnen zeggen dat ik hem mocht schilderen terwijl hij werkte, op de bank nadacht, las of schreef zijn column voor De Volkskrant. Hij had een prachtige kop: die verwarde haren om dat fijne gezicht. Hij stond altijd op als het hém zinde. ‘Nu moet ik gaan’  zei hij dan ineens als een twintigste eeuwse Diogenes verdwenen.”

Hans Krol in bibliotheek Heemstede bij het portret van Godfried Bomans door Aleid Slingerland (foto Hans Bartels, juli 2011)
Het portret van Godfried Bomans dat Aleid Slingerland in 1986 aan de Heemsteedse  bibliotheek schonk. Later vertelde zij dat de publiciteit daaromheen haar twee nieuwe opdrachten opleverde.
Godfried Schrijvers en tegelijkertijd poserend voor Aleid Slingerland
Portret van Godfried Bomans door Aleid lingerland (in particulier bezit van een hoogleraar in Patras, Griekenland.
Het huis aan de Zandvoorterweg waar het echtpaar Slingerland woonde

Volgens Aleid Slingerland voelde hij de laatste maanden van 1971 zijn stervensuur naderen, maar durfde niet naar de dokter te gaan. “Ik wou dat je kon doodgaan zonder te sterven” was een typisch Bomansiaanse uitspraak die haar bijbleef. In een interview met weekblad HP De Tijd zei ze in 1991 over de door haar bewonderde schrijver “Godfried Bomans is een mysterieus mens geweest en de meeste mysteries heeft hij meegenomen in zijn graf.”  Eén maand voor zijn dood heeft zij Godfried Bomans nog geportretteerd in diens woning te Bloemendaal.

Godfried Bomans in 1965 naar het geschilderd door Aleid Slingerland. In de achtergrond 'De Vijvervrouw' uit het gelijknamige sprookje van Bomans, geïnspireerd door een illustratie van Alison Korthals Altes
Godfried Bomans in 1965 naar het geschilderd door Aleid Slingerland. In de achtergrond ‘De Vijvervrouw’ uit het gelijknamige sprookje van Bomans, geïnspireerd door een illustratie van Alison Korthals Altes

Een aantal dagen na Bomans dood maakte Aleid met toestemming van de weduwe een schilderij van de tuin aan de Parkweg, dat zij ‘Tuin der rouw’ noemde. Evenals de kunstenaar Han Bijvoet vervaardigde zij ook een sterfbedportret van Godfried Bomans. Behalve vijf geschilderde portretten van Bomans maakte zij zo’n 13 (houtskool)tekeningen van de auteur en mediapersoonlijkheid. Eén werkstuk uit 1971 is opgenomen in de collectie van het Frans Hals Museum.  Op één van de naar het leven gemaakte portretten schilderde zij in de achtergrond ‘De Vijvervrouw’ naar het gelijknamige sprookje van Bomans, geïnspireerd door de illustratie van Alison Korthals Altes. In 1986 schonk Aleid Slingerland één van haar beste portretschilderijen van Bomans aan de gemeentelijke openbare bibliotheek Heemstede, sindsdien opgehangen in de leeszaal. Maandag 3 januari is heer stoffelijk overschot gecremeerd op Westerveld in Driehuis in aanwezigheid van familieleden en kennissen. Wat blijft is haar nagelaten werk en de herinneringen aan deze donkere, rijzige en in de volheid van het leven zo hartelijke en inspirerende vrouw Hans Krol

Vooromslag van 'Bomans in Beeld' (2010) met portret door Aleid Slingerland
Vooromslag van ‘Bomans in Beeld’ (2010) met portret door Aleid Slingerland
Sterfbedportret Godfried Bomans; door Aleid Slingerland. In: Bomans in Beeld, pagina 38
Handschrift van Aleid Slingerland
Illustratie van Aleid Slingerland bij het verhaal 'Corrie' door Thera Coppens. Gepubliceerd in: Kerstboek voor het Wereld natuur Fonds; samengesteld door Ted van Turnhout. Unieboek, 1987.
Illustratie van Aleid Slingerland bij het verhaal ‘Corrie’ door Thera Coppens. Gepubliceerd in: Kerstboek voor het Wereld natuur Fonds; samengesteld door Ted van Turnhout. Unieboek, 1987.
Sling2

Oosterse vrouw. Schilderij door Aleid Slingerland

Slingerland1.jpg
Aankondiging tentoonstelling Aleid Slingerland in gemeentehuis Bennebroek in 1997
Slingerland2
Tentoonstelling in gemeentehuis met werk van Aleid Slingerland in 1997
Aquarel door Aleid Slingerland van de Ned. Hervormde Kerk in Bennebroek. 1992 (NHA)
Aquarel door Aleid Slingerland van de Ned. Hervormde Kerk in Bennebroek. 1992 (NHA)
slingerland
Aleid Slingerland: aquarel van interieur  Aerdenhout
groepsportret
groepsportrert van  Bartholomeus Tabingh Suermondt en familie (RKA, iconografisch bureau)
portretje
portret van A.W.Overwater, 1987, door Aleid Slingerland (RKD)
Aleid Slingerland: portret van Albertus Huisman, 1984 (RKD)
Aleid Slingerland: getekend portret van de politicus Marcus Bakker, 1985 (RKD)
Landschap omgeving Bloemendaal. Aquarel uit 1971 door Aleid Slingerland
Landschap omgeving Bloemendaal. Aquarel uit 1971 door Aleid Slingerland
Aleid Slingerland: schilderij van de rots in Gibraltar
Aleid Slingerland: olieverf winters (rivier-)landschap, 1980
Aleid3
Winterlandschap door Aleid Slingerland, 1981. Illustratie in: Kerstboek voor het Wereld Natuur Fonds, 1987
aleid3

Opening tentoonstelling met schilderijen van Aleid Slingerland. Naast haar de politicus Ed Nijpels en actrice/zangeres Yoka Berretty (overleden in 2015)  (De Boer- Noord-Hollands Archief).

Aleid Slingerland: olieverfschilderij van een ruige dag aan het Bloemendaalse strand.
Aleid Slingerland: olieverfschilderij van een ruige dag aan het Bloemendaalse strand.
Aleid Slingerland. Dorpsstraat in de sneeuw, 1977 (Kunstveiling.nl., juni 2022)
Aleid Slingerland over Groenendaal en Godfried Bomans in 1992
Aleid Slingerland over Groenendaal en Godfried Bomans in 1992
sling

Jan Bomans als spreker tijdens een bijeenkomst van het Godfried Bomans Genootschap. De dame tweede rechts van hem is Aleid Slingerland

Scan1575

Aleid Slingerland (midden-links) tijdens een bijeenkomst van het Godfried Bomans Genootschap, 12 december 1978 in Haarlem

Portret van Anton Pieck door Aleid Slingerland. Olieverf uit 1976. In 2013 uit de collectie van de provincie Noord-Holland geschonken aan het Anton Pieck Museum in Hattem. Op de foto overhandigt conservator G.L.Bosch van de provinciale kunstcollectie het doek aan mevrouw Anneke Nitrauw, conservator van het Pieck Museum (foto Veluwe.nl)
Portret van Anton Pieck door Aleid Slingerland. Olieverf uit 1976. In 2013 uit de collectie van de provincie Noord-Holland geschonken aan het Anton Pieck Museum in Hattem. Op de foto overhandigt conservator G.L.Bosch van de provinciale kunstcollectie het doek aan mevrouw Anneke Nitrauw, conservator van het Pieck Museum (foto Veluwe.nl)
slingeland1
Aleid Slingerland bij een expositie van haar werk in het gemeentehuis van Bennebroek, hier op de foto met mr.  Otto Baron van Verschuer, lid van de Raad van State die de opening verrichtte. De voorfamilie van Verschuer woonde in de 19e eeuw op de Hartekamp (De Telegraaf van 11 oktober 1983)
slingerlandt
Aleid Slingerland, in ‘De vrouwen van Bomans’, door Bert Bukman & Jutta Chorus, De Tijd 20-12-1991, foto: Bob Bronshoff

In 2011, bij gelegenheid van de 40ste sterfdag van Godfried Bomans, kwam een postzegel uit met een getekend portret door Aleid Slingerland.

Portret van politica Neelie Kroes (geb. 1941), in 1989 vervaardigd door Aleid Slingerland
Portret van politica Neelie Kroes (geb. 1941), in 1989 vervaardigd door Aleid Slingerland (RKD-Iconografisch Bureau)
Portret van componist Leonard Benstein door Aleid Slingerland, 1987
Portret van componist Leonard Bernstein door Aleid Slingerland, 1987
Scan0017

Illustratie van Aleid Slingerland bij het verhaal ‘De Sneeuwpop’ van Belcampo In: Het Rode Kruis Kerstboek, 1986.

slingerland
Aleid Slingerland: tafereel in Finland, 1979
Aleid Slingerland: winterlandschap met bomen bij Erkyla’s meer in Finland, 1981
Aleid2
Olieburcht, Savonlinna, Finland, door Aleid Slingerland. Illustratie in: Kerstboek voor Tondo, 1981 samengesteld door Ted van Turnhout
Kerkje van Bennebroek achter glas; door Aleid Slingerland (Provinciehuis Haarlem)
Aleid Slingerland. Winterlandschap. 1980
bloemenbouquet
Bloemenbouquet door Aleid Slingerland
Sliangerland.jpg
Aleid Slingerland: begonia, 1992
aquarel.png
Aquarel (zonder titel) van Aleid Slingerland uit 1991
Aleid4
Bomen bij een beek; illustratie van Aleid Slingerland, in: Kerstboek voor het Wereld Natuur Fonds, 1987
Aleid Slingerland. Aquarel van een zeeman op Rhodos, 1971

slingerland1
Aleid Slingerland: figuurstudie (1)
slingerland2
Aleid Slingerland: figuurstudie (2)
slingerland3
Aleid Slingerland: figuurstudie (3)
slingerland
Aleid Slingerland: figuurstudie (4)
slingerland1
Aleid Slingerland: figuurstudie (5)
Slingeland2.jpg
‘Aleid Slingerland vecht als een leeuw’, artikel uit Privé, 1987 (1)
Aleid Slingerland, in: Beeldende kunst in Haarlem…1986
aleid
Schenking Aleid Slingerland aan het Noord-Hollands Archief
Slingerland.jpg
Harry Mulisch door Aleid Slingerland (Letterkundig Museum)
Vriendinnen van Bomans: Alison Korthals Altes en Aleid Slingerland (Stan Huygens Journaal, De Telegraaf, 11 november 1983)

In Memoriam Aleid Slingerland 1919-2010; door Frank van der Voordt (Godfried, jaargang 33, nummer 1, maart 2011)

Aleid Slingerland; door Frank van der Voordt
Vervolg Aleid Slingerland 1919-2010 (Godfried, jrg.33, nr.1, maart 2011)
Slingeland3.jpg
In Memoriam Aleid Slingerland; door Hans Krol, in de Heemsteder van 12 januari 2011.
Uit: Antoon Erftemeijer: Godfried Bomans (Frans Hals Museum / De Hallen Haarlem. 2010.

In Bomansstudies 4 ‘We worden diep’ (2012) schrijft Jac Aarts op pagina116: ‘We weten hoe Bomans tot het schrijven van het sprookjes als “de Vleugelman” is gekomen. In de jaren zestig poseerde hij nogal eens voor schilderes Aleid Slingerland. Zij vertelde daarover in het tijdschrift “Godfried”. Hij poseerde in haar atelier en intussen werkte hij gewoon door. “Hij vond het zelf heerlijk”, vertelde ze, “om onder de balken van mijn atelier te zitten schrijven, omdat hij daar, door geen telefoon of wat dan ook gestoord te worden” (…) Naar beneden starend uit mijn atelieraam zei hij eens; “Wat zou het heerlijk zijn als je naar de hemel kon gaan zonder te sterven” en toen “daar ga ik een sprookje over schrijven”. . Hij schreef toen in één ruk ‘De vleugelman”. Het verlangen van de vleugelman kunnen we, als ik het goed lees, eigenlijk op één lijn stellen met het godsdienstige terugverlangen- zo typerend over Bomans – naar vroeger, naar de essentie. Zoals hij treurde over het dichtslibben van Rome dat transformeerde van een eenvoudige beweging van twaalf apostelen naar het centrum van een machtige wereldkerk, zo verlangde hij in bijvoorbeeld “In de kou” terug naar de eenvoudige Jezusfiguur, lopend door de hete woestijnzanden van Israël. En hier, in dit sprookje, gaat hij terug naar het allereerste oerbegin: Adam, Eva en de slang in het paradijs”. De sprookjes ‘De vijvervrouw’ en ‘Het lijstermeisje‘ zijn door Bomans special voor Aleid Slingerland geschreven

“De vleugelman’ is op genomen in het in 1965 verschenen boek van Godfried Bomans ‘De vijvervrouw en andere sprookjes’, uitgegeven door Van Goor. De illustraties zijn van Alison Korthals Altes.